Zdravě jíst

Zdravě jíst

Špenát

Oblé lístky, svěží zelená barva, měkké řapíky, nasládlá a jemná chuť, takový je špenát. Přesto ho na talíři nevidíme rádi. Na paměti máme vodnaté směsky ze školních jídelen, kdy se v puse odehrávalo doslova peklo. Že by se právě tady zrodilo přirovnání: Co je zdravé, to není dobré?

Mýtus vs. realita

Nenáročná jednoletá merlíkovitá rostlina je původem z přední Asie. Před dávnými časy přicestovala do Evropy až z daleké Persie. Jeho konzumací zřejmě nedosáhnete účinků jako Pepek námořník, který získal energii a nadlidskou sílu, ani vám nezpůsobí potíže jako ve filmu Což takhle dát si špenát. Stojí uprostřed mezi těmi extrémy a nabízí spoustu vitamínů a výživných látek.
  • Draslík
  • Hořčík
  • Vápník
  • Sodík
  • Bor
  • Molybden
  • Selen
  • Kyselina listová
  • Vitamín E, K, C, A
  • Karotenoidy
  • Fenolové kyseliny

Nic víc?

Často skloňované v souvislosti se špenátem je železo, jehož obsah měl dosahovat vysokých hodnot, ale po přezkoumání se uvedly hodnoty na pravou míru. Je tam, ale nijak nevyčnívá mezi ostatní listovou zeleninou. Na druhou stranu i ta špetka stačí na doplnění denní dávky. Jeho pravidelný přísun zajišťuje správný vývoj dětí, podporuje imunitu, dodává energii a řídí tělesnou termoregulaci. Právě díky nižší hodnotě železa ale náloži jiných pro lidský organismus potřebných látek, je dobré jíst špenát často a chytře ho kombinovat – například s vejci, masem nebo luštěninami.

Pozor

Ti, co užívají lék Warfarin na srážlivost krve, by se měli mít před špenátem na pozoru. Obsah vitamínu K by mohl napáchat spoustu škod a ohrozit na životě. Je lepší se ho vzdát nebo jíst ve velmi omezeném množstvím, aby nešlo ke komplikacím.




Vložte komentář


Jméno (požadováno)


Příspěvek (požadováno)




Předešlý článek Další článek